dinsdag 5 juni 2012

Barista & Social Media

De laatste tijd ben ik veel aan het nadenken geweest over mijn persoonlijk social media gedrag. Het gaat dus over de manier waarop ik mijzelf presenteer door middel van social media. Ik ben sinds een paar jaar in het bezit van een twitter account en heb sinds kort ook een persoonlijke facebook pagina en een facebook webpagina voor mijn project. Ik heb via mijn iPhone contact tot beide websites en ik maak hier dan ook veel gebruik van.

Voor de mensen die het nog niet weten, ik ben @Viva_Barista en kom uit Groningen. Mijn officiƫle persoonlijke facebookpagina is op mijn naam te vinden en ik heb ook nog de pagina 'Black & Bloom' aangemaakt maar die is nog niet openbaar. Daarnaast heb ik een website op eigen naam genaamd vivabarista.nl maar daar doe ik nog niet veel mee en waarschijnlijk ga ik die opheffen.

Sinds ik vanaf augustus werkloos bij huis zit ben ik mijzelf meer en meer op social media gaan begeven. Ik merkte dat het een goede manier is om 'op de hoogte' te blijven van alle nieuwe dingen rond mijn vakgebied. Zo kwam ik er met name achter dat er een aantal soorten mensen die op twitter zitten en ik begon na te denken hoe ik mijzelf presenteerde via deze media.

Ik merk dat er veel mensen mij volgen die graag iets aan mij willen verkopen. Zo krijg ik veel reclame van koffiemerken met nieuwe machines en nieuwe donker gebrande bonensoorten. Ook zie je vaak dat er veel opdrachten binnen gehaald zijn en dat ze daar zijn ze erg blij mee. Natuurlijk erg fijn voor ze maar ik heb er niet echt een boodschap aan. In mijn optiek is het mooi om te zien dat veel horecabedrijven investeren in betere koffie door opdrachten te geven aan branders en vertegenwoordigers om op die manier de kwaliteit van koffie in hun bedrijf te verbeteren. Ook de verschillende bedrijven van 'Barista op locatie' doen goede zaken, de ene opdracht naar de andere halen ze binnen. Ook hiermee wordt goede koffie op locatie steeds belangrijker en wordt dit beter gewaardeerd door de opdrachtgevers. Mooie ontwikkelingen.

Ik zie dat veel volgers van mij 'geinteresseerd' zijn in koffie of in elk geval 'hier iets mee doen'. Ze zetten dan in hun omschrijving dat ze 'barista' of 'thuisbarista' zijn. Veelal zijn het ook nog eens ICT'ers, administratieve medewerkers, doktoren, marketingmensen... kortom ze bedrijven naast het baristavak ook nog een andere tak van sport. Deze mensen zijn verrukt als ze uit hun Jura of Saeco een heerlijke cappuccino of espresso weten te persen en dit te delen met de rest van de wereld. Je hebt uitzonderingen natuurlijk, ik heb ook een aantal volgers die met behulp van een mooie molen en een ECM Technika of een Vibiemme Domobar best een mooi kopje koffie kunnen neerzetten. Deze mensen zijn gepassioneerd en willen een zelfde kwaliteit thuis als dat ze bij een espressobar in de stad kunnen krijgen. Je ziet ook meer filtergekken, mensen die geen espressomachine hebben maar gerust bezig zijn met een chemex of een aeropress. Fijn om deze ontwikkelingen te zien.

Uiteraard heb je ook nog de vakiditoten, de koffienerds en de branderijen. Dit zijn de mensen die ik het liefste zie in de tijdlijn. Ik vind het mooi om via de social media te zien wat anderen in het koffievak zo erg bezighoudt. Ik zie veel mooie latte art voorbijkomen, veel nieuwe bonensoorten en mooie foto's van een espresso die uit de machine loopt. Ik haal veel inspiratie uit deze mensen en vind het fijn om te zien wat ze zoal doen.

Hoe zie ik mezelf op twitter en facebook? Welnu, ik ben in 2010 begonnen met twitteren. Ik wilde zien of het gebruik van social media invloed zou hebben op mijn verkopen en dat heb ik geweten. Ik was toen nog maar een half jaar serieus bezig met het koffievak, ik was nog pril in het gebruik van andere bonensoorten en slowcoffee was bij mij nog in een experimentele fase. Ik begon met koffiefeitjes, leuke weetjes over koffie te versturen op twitter en ik merkte langzaam dat mensen mij gingen volgen door het gebruik van #koffie en #koffieRT. Ook merkte ik dat je niet zomaar iets op twitter kon zetten, zo was mijn voetbalvoorkeur uitspreken totaal uit de boze. Ik moest ook voorzichtig zijn met het uiten van emoties op twitter. Toen ik een beetje in de put zat met de afwikkeling van het een en ander twitterde ik hierover. Ik merkte dat mijn volgers er niet op zaten te wachten dus hield ik er snel mee op. Toen ik eenmaal wat meer in de flow zat merkte ik dat ik ook foto's kon twitteren en daar heb ik dan ook gebruik van gemaakt. Ik twitterde foto's van nieuwe bonensoorten, experimenten met slowcoffee en nieuwe gadgets zoals de VST's. Hierdoor nam de interesse van buitenlandse baristi ook toe en dat heeft me wel wat leuk contacten opgeleverd. Ondertussen heb ik zo'n 640 volgers en volg ik er zelf iets van 450 en ik ben daar best wel trots op. Ik zit sinds kort op facebook en ik heb al wel wat volgers, veelal familie, vrienden en de koffiegekken die ik ook op twitter heb. Ik gebruik facebook nu nog op de verkeerde manier maar als mijn project straks van de grond komt ga ik er meer gebruik van maken.

Terugkomend op mijn eigen vraag; hoe is mijn gedrag op de social media? Ik gebruik twitter omdat ik het een leuk medium vind om over mijn passie te praten met mensen uit binnen en buitenland. Ik wil daarnaast laten zien aan de mensen dat ik verstand heb van koffie en dat er hier in Noord Nederland ook een fanatieke barista community aan het ontstaan is en ik wil laten zien dat het zich loont om een keer naar het noorden af te reizen om dit te aanschouwen.

Verder merk ik wel dat ikzelf vaak teveel laat merken dat ik er ben. Ik zie tweets van mensen voorbij vliegen die dan ergens zijn op een evenementje en dan denk ik wel eens daar had ik ook bij willen zijn. Zo zie ik ook wel eens foto's voorbij komen van cuppings, meet-ups etc waar dan bekenden van mij wel bij zijn maar waar ik dan niet voor ben uitgenodigd. Misschien komt dat omdat ik op het moment ook even niks interessants heb te melden maar ik heb wel de kennis en ervaring in huis. Dan relateer ik dit weer aan mijn twittergedrag. Als ik teveel en te vaak reageer op tweets kunnen mensen zich er aan ergeren, ze kunnen me zien als wijsneus of als iemand die zich overal mee bemoeit en laten ze me links liggen. Terwijl ik juist alleen maar mezelf wil verbeteren, wil leren van mensen en van inzichten. Ook ik heb nog dingen waar ik me op wil verbeteren, ik wil meer leren van smaakomschrijvingen, het branden van koffie of hoe anderen bepaalde zaken aanpakken. Ik ben bang dat mensen van mij een kant zien die eigenlijk helemaal niet de bedoeling is. Ik denk dat dit met name komt doordat ik in het begin te fanatiek was met verkeerde tweets en het aloude credo 'You'll never get a second chance to make a first impression' schiet dan vaak door mijn hoofd.

Ik wil proberen mijzelf hierin te verbeteren en dus wil ik mijn twittergedrag naar jullie allen aanpassen. Ik denk ook dat als ik eenmaal weer wat te doen heb dat dit dan ook vanzelf zal komen. Ik kan dan weer tweets versturen over de brewbar, de doorloop en recepturen van espresso en andere koffiegerelateerde dingetjes.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten